Na bezichtiging ontvangt u een link voor een hoofdinschrijving waarbij diverse documenten bij u worden opgevraagd.
1: PERSONALIA
- Kopie van geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs!)
- Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP), op te vragen bij uw gemeente
2: INKOMENSSITUATIE
Loondienst
Wanneer er sprake is van inkomen uit loondienst dient u minimaal in het bezit te zijn van een jaarcontract bij uw werkgever. De proeftijd dient voorbij te zijn en een intentieverklaring (wordt vermeld op de werkgeversverklaring) is verplicht.
- Werkgeversverklaring
- UWV Verzekeringsbericht
Zelfstandig ondernemer
Bij een zelfstandig ondernemerschap dient uw onderneming minimaal 2 jaar te bestaan.
- Winst- en verliesrekening afgelopen 2 jaar, goedgekeurd door een accountant
- Prognose komend jaar
- Uittreksel Kamer van Koophandel
- Definitieve aangifte inkomstenbelasting van afgelopen jaar (geen verklaring maar een aangifte)
Gepensioneerd
- Jaaropgave AOW
- Jaaropgave aanvullend pensioen
- Bankafschrift waarop te zien is dat de AOW en het pensioen zijn gestort
- Definitieve aangifte inkomstenbelasting van afgelopen jaar (geen verklaring maar een aangifte)
3: EIGEN VERMOGEN
Om wellicht beter aan de inkomenseis te voldoen, kunt u 10% van uw eigen vermogen bij uw bruto jaarinkomen optellen. U dient het eigen vermogen bij ons aan te tonen door middel van een bankverklaring. Huren op basis van alleen eigen vermogen (en geen andere vorm van inkomsten) is helaas niet mogelijk.
4: HUIDIGE WOONSITUATIE
Huurt u momenteel een woning?
- Verhuurdersverklaring (op te vragen bij uw verhuurder)
Heeft u op dit moment een koopwoning?
Indien uw woning (onder voorbehoud) is verkocht, dan dienen de ontbindende voorwaarden te zijn verlopen. Zo bent u er zeker van dat u geen risico loopt op dubbele woonlasten. Is uw woning (nog) niet verkocht? Dan rekenen wij uw hypotheeklasten mee in de inkomensberekening.
- Hypotheekhouder verklaring (op te vragen bij de bank/hypotheekverstrekker)
- (Ver)koopakte
- Jaaropgave hypotheek van afgelopen jaar
5: MAANDELIJKSE VERPLICHTIGEN
Heeft u maandelijkse verplichtingen lopen, zoals een lening of betaalt u partner-/kinderalimentatie? Lever hiervan een afschrift aan waarbij het resterende bedrag en de maandelijkse verplichting staan vermeld.
- Opgave persoonlijke lening of doorlopend krediet
- Echtscheidingsconvenant inzake alimentatie
- Overige verplichtingen
6: OVERIGE
Voldoet u niet helemaal aan de inkomenseis maar meent u dat u een stabiele inkomenssituatie heeft? Leg uw situatie voor aan de verhuurmakelaar. Hierbij geldt dat er per individueel geval wordt beoordeeld.
Lever de documenten digitaal en goed leesbaar aan via uw hoofdinschrijving.
Het is van belang dat het dossier compleet is, dus neem de tijd voor het aanleveren van de (juiste) documenten. Dit bespoedigt het verhuurproces en vergroot uw kans om in aanmerking te komen voor een huurwoning.
Alle documenten, zoals salarisstroken, uittreksel KvK, werkgevers,- verhuurders,- hypotheekhouder verklaring mogen niet ouder dan 3 maanden zijn en kunnen gecontroleerd worden bij bijvoorbeeld uw werkgever of huidige verhuurder.
Een credit-check via Experian maakt onderdeel uit van de huurprocedure.
De door u verstrekte informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld.
Alle mondelinge mededelingen betreffende verhuur van een woning wordt geacht te zijn gedaan onder voorbehoud, dat toestemming door de rechthebbende zal worden verleend. Mocht achteraf blijken dat geen toestemming is verkregen, zal de verhuur
geacht worden niet tot stand te zijn gekomen en zal aan enige mededeling onzerzijds geen enkel recht kunnen worden ontleend jegens ons of jegens derden, wie dan ook, in de ruimste zin des woords. Elke aansprakelijkheid onzerzijds is te dezer zake
uitgesloten.